KOKSMJÖLK & OPIUM

Gjorde ett kärt återbesök idag. Jag var i närheten av en potentiell kund som jag bearbetade tidigare. Jag bloggade lite om det förut - mitt första inlägg. Han som var intresserad av halalskinka.

Hur som helst, han hade ju en meny där kycklingsalladen bestod av isbergssallad/tomater/gurka/majs/citron & RÄKOR. Han hade 2 lasagne med samma innehåll men med 2 olika priser.
Dom hade tryckt upp nya menyer. Ingen lasagne fast kycklingsalladen var kvar i samma utförande.
Den måste vara populär.

Nu var lunchmenyn väldigt intressant:
A4 ark med texten åt fel håll jämfört med hålen på pappret. Sådant som händer.
2 olika färger på teckensnittet. Sådant som händer.
Versaler och gemener om vartannat. Sådant som händer.
Punkt och kommatecken på helt fel ställen. Sådant som händer.

En anrättning stack ut rätt rejält. Den stod i svart text jämfört med de övriga rätterna idag som hade grön färg.
Den rätten innehåll "kyckling med (trippla mellanslag)
röd curry KOKSMJÖLK stark".
KOKSMJÖLK. Varför inte?
Grillade lax med gräddsås och spanad kanske?
Eller imorgon - då bjuds det på steket ris. med räka
-
Kollade lite på menyn medan jag inväntade en av ägarna. Tycker att dom är modiga som kör sitt race.
Log och tänkte lite på hur livet kan vara så enkelt ibland. Alla hittar sin plats liksom. De flesta iaf. Dom som inte hittar sin plats får ju bidrag av staten. Eller subventionerade tabletter.

Ägaren kom och vi pratade lite om jul och nyår bla bla bla.
Frågade om luncherna hade gått upp i antal sedan mitt senaste besök. Det hade dom inte gjort.
Frågade om menyn och dess innehåll. Vem som hade korrläst innan tryck osv.
Fick en bra ingång där. Billig tryckfirma sa han. No shit tänkte jag.
Han whinade lite om att det är så dyrt med allt och att dom inte får ditt några gäster osv osv.
Tyckte lite synd om honom.
(Jag ska nog hjälpa dom faktiskt. Pro bono.)
-
På väg i bilen ringde jag till tryckeriet och bad om att få prata med tomten som tryckt deras menyer och printat ut lunchmenyerna.
Gunnar was his name. 

Presenterade mig för honom och bakgrunden till mitt samtal och frågade vem som korrläst trycket åt restaurangen.
-Jag, hurså?
-Ja, det är ju fullt med fel, stavfel och dispositionsmissar överallt.
-Ja, då skulle du ha sett hur det såg ut när jag fick deras första utkast. Dom ville att jag skulle rätta felen åt dom.
-Oavsett hur det var så är det inte acceptabelt att du dels trycker ut allt det här och ännu mindre acceptabelt att.. -Varför ringer inte dom själva, varför måste du göra det åt dom?

Ehh kompis, du avbröt mig mitt i en mening...

- Det spelar väl ingen roll men dom utgår nog från att du har levererat till 100% och det märks rätt tydligt att du inte har. Så mitt förslag är att du tycker ut nya menyer och behåller det du redan har fått i pengaväg.
-Nej nej det går inte, det kommer inte på fråga.
-Så hur vill du lösa det här då?
-Det är väl inget att lösa? (Fnyser åt mig i tfn). Dom får beställa nytt. Vad ska du göra?

Han vill leka förort? Med mig?
Gör ett sista försök.

-Gunnar du kan inte vara seriös om du tycker att det här är ok. Jag har bara hört gott om ditt företag, alla kan göra missar men....-Du, vill dom beställa nytt så får dom göra det.

Han vill leka förort!

-Du avbryter mig mitt i en mening och fnyser åt mig i tfn? Så du är nöjd med resultatet? Du kanske ska anställa någon som korrläser åt dig?
Det är ju fullt med fel, det är svårt att tänka sig att en som heter Gunnar skriver som han hette Uhm Fufu. Dom är invandrare, dom har en förklaring - vad är din? Dyslexi? Ingen grundskola? För lite bröstmjölk? Inavel?
Hände det något i bastun på badet när du var liten? Såg du något olagligt ske i svinstian mellan din pappa och en gris?
Dom har för fan flytt från krig och US of A för att bygga sin framtid här i Sverige, dom satsar alla pengar dom har
tjänat på opiumhandel i en restaurang. Dom betalar för att du skall korrläsa och trycka menyer åt dom, skulle du vilja äta något som innehåller KOKSMJÖLK eller är du sugen på spanad? Vad fan är spanad? Låter det gott tycker du? Vill du käka det till lunch? Du skrämmer ju för fan bort deras lunchgäster med din rättstavning. Du borde böta duktigt med pengar för att kompensera bortfallet.

Tystnad.

-Va? Jag hör inte? Ingen åsikt? Men jag kan ju tala om för dom att du, Gunnar from Sweden, vill blåsa dom. Det väcker nog deras talibanitet till liv igen. Lycka till med livet as u know it när dom pumpar dig full med råopium. Det blir som att åka Flygande Elefanterna på Grönan utan slut. Du tror att jag vill hjälpa dom?
Nej Gunnar, jag vill hjälpa dig att behålla din ärlighet och dels vill jag att du fortfarande skall ha ringmuskeln intakt.
Men du bestämmer, oavsett vad - lycka till.

Klick.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0