Respons till Johan Lendenius

Läs Johans hela blogg på den eminenta siten POKERSKULL.com först.

http://www.pokerskull.com/2010/12/var-gar-gransen-for-etik-och-moral-inom-poker/



Ja, Johan jag förstår att du tar upp frågeställningen och en eloge för att du offentliggör dina tankar och dina handlingar.

Min personliga åsikt, vad den nu kan betyda, är att din handling är förvånansvärt ohederlig och ärligt kan jag bara säga att du har gjort mig besviken.
Jag har alltid sett dig som en mkt duktig pokerspelare men också som en god ambassadör för spelet då du för dig väl vid bordet, är social, kan ta en utdragning med lugn men även en jättescoop med stil.

Man kan säga att jag har sett dig som en helhyllekille även om du alltid har trånat efter min markerstapel oavsett om det har varit på klubbarna i stan, SM på Malta eller på CC.
Själva agerandet som du beskriver är säkerligen vanligt förekommande men inget som jag trodde att du skulle kopiera för att maxa din vinst, det är därför det är extra ohederligt. Du behöver inte hålla på med sådant där. Du skall stå över allt det där som står för det negativa inom pokern. Du kommer att gå ännu längre än vad du har gjort idag men att ha sådant här i bagaget - det behöver du inte ha.
Allt prat om att det är en vuxen människa med egna beslut bla bla - BS. När han vill gå, låt honom gå. Plenty of fish in the sea, eller hur? Du som är så pass duktig så att du kan spela live på heltid hittar alltid action. Du skriver ju själv att det betydde mer för honom än för dig.

Så, för att rub it in, känns väldigt omoraliskt för att komma från dig.
Jag ser iaf mot att möta dig vid borden. Jag tror inte att du kommer att göra en sådan sak igen. Men, du är ju också vuxen och får göra vad du vill. Jag tror dock att du bryr dig om hur du uppfattas av folk än andra pokerspelare som sysslar med sådant här.


Kommentarer
Postat av: Johan Lendenius

Hej Mauritz,



Först och främst tack för kommentaren kring mitt inlägg. Det är roligt med reaktioner och även om jag får kritik så uppskattar jag att du skriver vad du tycker.



Min primalreaktion var nu att jag skulle försvara mig. Det gjorde jag också till viss del i de inlägg som gjordes på pokerskull (även om jag inte skrev några osanningar) men nu har det gått en tid sen jag skrev själva inlägget och det har sjunkit in.



Nu ska jag faktiskt inte försvara mig utan helt enkelt säga att du faktiskt har helt rätt och kritiken är förtjänad.



Min bakgrund är att jag spelat poker online och live som ett levebröd i några år nu. Det har varit viktigt att behandla människor med respekt och kunna stå för vad jag säger och gör. Jag har helt enkelt skött mig vid bordet och försökt spela poker utan att gå över lik. Det har varit viktigt för mig att det varit en bra stämning och att folk behandlar varandra på ett bra sätt. Det har också varit tillfällen där jag försökt få spelare som mår dåligt (spelberoende) eller spelar väldigt okontrollerat (normalt sett väldigt onyktra) att sluta spela. Pokern har för mig varit ett levebröd och jag vill att den ska vara rumsren.



Nu har några år gått och utan att jag märkt det har gränserna för vad som är schysst för min del tunnats ut. För några år sedan hade det inte varit tänkbart att agera som jag gjorde men efter att dels blivit påverkad av den hårda stämning som ofta råder vid borden och dels allt snack om EV, utnyttja svagheter och få motståndare på tilt så har gränserna tunnats ut. Dessutom har klimatet online som faktiskt nästan är värre än live påverkat mig då där förekommer det nästan aldrig några positiva kommentarer utan alltid elakheter fram och tillbaka.



I efterhand har jag kommit fram till anledningen att jag skrev blogginlägget. Eftersom det var första gången jag agerade på liknande sätt mot en spelare som faktiskt var trevlig hade jag ett dåligt samvete från agerandet och det undermedvetna ifrågasatte nog själv om det verkligen var ok.



Det intressanta med ämnet har varit att i efterhand så har faktiskt många personer pratat om inlägget med mig och uppskattningsvis har väl 80 % tyckt att det var helt ok eller självklart agerande medan resterande i olika grader har varit besvikna/negativa.



Det som jag fastnade för i din text och som jag tagit till mig är:



”Själva agerandet som du beskriver är säkerligen vanligt förekommande men inget som jag trodde att du skulle kopiera för att maxa din vinst, det är därför det är extra ohederligt. Du behöver inte hålla på med sådant där. Du skall stå över allt det där som står för det negativa inom pokern”



Det är så klockrent, då det egentligen gäller i alla sammanhang i livet. Du ska försöka stå för positiva saker och agera på ett sätt mot andra som du vill att de ska agera mot dig. Du ska inte ta till dig ett negativt beteende enbart för att flertalet gör det.



Framför allt din text och kommentaren jag fick från min fru ”jag tyckte du var elak” kommer förhoppningsvis få mig att fortsätta agera framöver på sådant sätt som jag gjort tidigare och hålla sådana snedsteg som i exemplet borta.



För övrigt har jag inte skrivit i din blogg innan. Jag kan passa på att nämna att jag faktiskt följer den och tycker att du skriver på ett grymt intressant sätt.

2011-01-13 @ 21:46:50
URL: http://www.pokerskull.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0