Another kund

Nykundsbesök för ett tag sedan.

Vi kan säga att han heter Anders Larsson bara för att överdriva något.
Eller för att överdriva jättemycket egentligen.

Kunden - en standard kund i pisseria/kebab/bar/restaurang/cartering (nej inte catering) segmentet, med standard after shave av 80 talsmärket Fahrenheit och stekos. En brorsh av den äldre generationen. En juif. Jagar priser hellre än kvalité.
En kund som man kanske inte direkt vill befatta sig med... men en jäkligt stor kund så man leker -Malmskillnadsflicka helt sonika. Vadå integritet jao - cash rulez!

-Jaha, vilka jobbar du med idag?
-Alla som har bra priser.
-Ok, så det är Willy´s och Lidl som gäller då hehe.
-Villis jättebra.
(OMG)
-Ehh, ja om man tycker om att köpa pasta som kokar sönder efter 2 minuter fastän det står 6-8 minuters koktid på förpackningen. Förpackningen som är på 500gr. Normalt vill man, om man har så mycket luncher som du, kanske ha större förpackningar på 5kg. Pasta som klarar av att stå i värmeskåp i mer än 5 minuter.
-Om det koka sönder man gör pastagratäng.
-Pastagratäng?
-Pasta, vitsås, kjött.
(SMARRIGT - ett par dagar gammal kokt pasta med bechamel och leftovers toppat med lite ost)
-Jo, det är klart att man kan rädda maten, man kan alltid trolla och få till det iaf.
-Rädda maten? Vem ska rädda? E du förstår gratäng? Folk gillar gratäng.
-Jojo det är sant...... vi jobbar med Barilla eller pastans Rolls Royce De Cecco.
-Vet inte.
-Barilla känner du väl till?
-Vad kostar?
-Jag tänkte vi kunde gå igenom vårt sortiment lite senare och prata priser. Hur många luncher har du idag ungefär? 300-400?
-800.
-800? Grattis det är ju jättebra, då har du riktigt bra mat här. Kul. Många som jobbar också va?
-Fira.
-? 4 pers?
-Fira.
-4 pers på 800 gäster? 
-Ja.

O M Ö J L I G T - inte ens Ethan Hunt aka Tom Cruise skulle hoppa på det uppdraget.

-Du tar 75kr för din lunch va?
-Ja. 69 för låda.
-Då handlar du typ för 350 000 i månaden?
-Mer. Nästan 500 000.
-Hur får du det att gå ihop då? Du måste ju ha en sjukt hög hyra här med tanke på läget och storleken på lokalen?
-Vill du sälja eller inte jebiga? Jobar du med skatt eller mat?
-Haha, det är klart jag vill sälja. Jag är bara intresserad av din verksamhet men det är ok.
Så vi kör på, jag förmodar att du gör av mycket kyckling/fläskhare och färs.
-Ja, 2 ton kyckling varje månad.
-Oj, det är mycket det..... nästan 14 000 kycklingar?
-Ja.
-Det är..vad typ 700 portioner om dagen?
-Cirka.
-Så av 800 luncher säljer du 700 portioner kyckling?

Kund börjar röra sig i stolen. Ropar efter personalen på sitt Tito språk. Får en mineralvatten. Inte jag.

-Ok, vad betalar du för kycklingen idag per kg?
-Bettalar jettebra pris. Jettebra.
-Vet du hur mycket?
-Jag skall seja dig att jag bettalar 19kr/kg, du tror mig? Nickar leendes.
-Nej det tror jag inte.
-Vadå jebiga, jag seja till dig 19kr/kg.
-Det är ju kanonbra priser. Kan jag köpa av dig till vår verksamhet? Kan du ordna 10 ton i månaden?
-Nej, det är bara specijellt till min restaurang.
-Kom igen, jag kan betala dig 29kr/kg - du tjänar 10a per kg, 10 ton - du tjänar 100' i månaden på det.
-Haha, går inte kompis.
-Vad heter det företaget du handlar av? Fukk Thou kyckling KB?
-Nej nej du tjänner inte till dom.
-Men du känner till Fukk Thou? Vi handlar av dom, dom är riktigt billiga och bra grejer har dom också.
Mest från Island och Muminland men helt ok.
-Ja jag vet vilka det är, snälla. Jag har 30 år i branschen jag kan alla grossister. Alla tjänner mig.

-Hur mycket fläskhare köper du varje månad, lika mycket ungefär?
-Ja, 22kr/kg.
-Samma firma?
-Ja, haha.
-Vi köper in vårt från Astrid Lindgren Kött. Kan jag köpa hare av dig?
-Haha nej kompis. 
-Tänk du kan få 8kr extra per kg av mig gör du en 80' till där... va kom igen?
Skakar på huvudet.

-Synd, och färs. Vad betalar du där? Typ 14/15kr?
-12.

(tror du att jag är så jääääääääääävla dum i huvudet?)

-Vet du vad, jag skall göra en riktigt bra offert till dig som jag postar, är det ok?
-Ja, om du matcha priser det går bra med affärer. Om någon krona dyrare det är också ok.
Du verkar vara bra.


-Tack, vi hörs sedan då.

Åker till kontoret, tar fram en fin offertmapp med företagslogga mm.
Viker ihop den, fäster dit visitkortet och postar den till honom.
2 dagar senare kommer samtalet.


-Hallå, du glömde offert till mig?
-Nej, jag skickade ju en till dig.
-Men kompis den är tom.
-Tom?
-Ja, inget i pärmen.
-Nej det är full med priser. Det gäller bara att ha fantasi och det verkar du ha mycket av.
Du hittar säkert bra priser där.
-Jag förstår inte.
-Fantasi. Hitta på något, dagdröm lite. Be dina barn skriva i priser där i. Sen kan du ringa 118 118 och lägga en beställning.

Tystnad.

-Ska vi säga så?
-Ok, bra.

Disclaimer:
Allt stämmer fram tills att kunden ringer till mig. Det hade varit kul om han hade ringt men han ringde aldrig.
Det var iaf det jag hade velat säga till honom.


Kommentarer
Postat av: Anna

Jätte jätte bra skrivet... Gillar bäst biten om Willys!! Tycker du ska utveckla just det stycket mer ;) Annars är du fenomenal :)

2011-01-10 @ 09:27:07
Postat av: Paco

Hamnade här av ren slump. Efter en kort stunds läsning så har du lyckats övertyga mig att aldrig mer läsa din blogg.

2011-05-01 @ 20:17:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0